Kansanedustaja Tytti Tuppurainen Ylivieskassa 17.11.2013

Tytti Ylivieskassa

Kansanedustaja Tuppurainen Ylivieskassa: Yhteistyö sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaamiseksi löydettävä kunnissa

Sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaaminen Oulun eteläisen alueella edellyttää, että alueen kunnissa kyetään sopimaan tulevan sote-lain mukaisesta yhteistyöstä. On tärkeää että alueen kunnat neuvottelevat ratkaisusta, jossa sote-palvelut järjestetään nykyistä laajemmalla pohjalla, mahdollisesti jopa koko Oulun eteläisen kattavalla alueella, patisti kansanedustaja Tuppurainen vierailleessa Ylivieskassa sunnuntaina. Nykyisten aluesairaaloiden toimintaa ei saa vaarantaa, vaan esimerkiksi Oulaskankaan sairaalan toiminta on turvattava.
– Olen hyvilläni käynnissä olevasta kuntaliitoselvityksestä, jossa ovat mukana Ylivieska, Oulainen, Haapavesi ja Alavieska. Selvitysten pohjalta on mahdollista muodostaa uusi vahva Oulun eteläisen verkostokaupunki, joka olisi vahva toimija myös koko aluetta koskevassa sote-järjestelyssä. Toivon että alueen kunnissa kyetään näkemään yhteinen etu, Tuppurainen vetosi. Tärkeintä on turvata palvelut kansalaisille, ja nykyinen järjestelmä ei ole tyydyttävä. -Yli kolmasosa kansalaisista joutuu odottamaan viisi viikkoa kiireettömään hoitoon pääsyä. Ja potilaita pompotellaan perus- ja erikoissairaanhoidon välillä. Kuka tietää onko vain perus- vai erikoissairas? Tuppurainen kysyi. Terveyskeskusten toimintaa pitää kehittää, jotta turhista lähetteistä erikoissairaanhoitoon voidaan luopua.

Hallituksen on tarkoitus antaa esitys uudeksi sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämislaiksi huhtikuussa eduskunnalle. Laki astuu voimaan vuoden 2015 alusta ja uudet sote-alueet aloittavat toiminsa vuonna 2017.

Tuppurainen otti kantaa myös Oulun eteläisen ammattikorkeakoulutukseen. Uuden ammattikorkeakoululain mukaisesti kaikkien ammattikorkeakoulujen toimiluvat uusitaan ensi vuoden alusta. Centrian toimilupaan on syytä sisällyttää vahva Ylivieskan kampus.
– Alueella on paljon nuoria, joille on oltava tarjolla korkea-asteen koulutusta omalla alueellaan, Tuppurainen totesi.

Vaalikausi on yli puolivälissä, ja hallitus on joutunut tekemään kipeitä talouden tasapainottamistoimia. Valoa tunnelin päässä alkaa kuitenkin näkyä, ja viime aikojen hyviin uutisiin lukeutuvat muun muassa saavutettuntyömarkkinaratkaisu sekä Suomen kolmen a:n luottoluokituksen pysyminen. -Kolmen A:n luokitus osoittaa että Suomen taloutta on hoidettu uskottavasti. Sillä on myös miljardivaikutus valtion menoihin, sillä korkomenot ovat pysyneet alhaisena, Tuppurainen totesi. -Myös hyviä uudistuksia on kyetty tekemään: nuorisotakuu on voimassa, vanhuspalvelulaki on säädetty, oppivelvollisuusikää nostetaan ja työttömän ansiotuloihin säädetään 300 euron suojaosuus, Tuppurainen luetteli. -Mikä olisi ollut opposition vaihtoehto? Keskusta olisi nostanut eläkeikää ja entisestään korottanut arvonlisäveroa. Tämä ei ole meidän linjamme.