Centrian toimilupa

Centriaa uhkaava tilanne on tyrmättävä
Centria ammattikorkeakoulu sai siis pysyvän toimiluvan, onnea siitä. Kuitenkin toimilupaan liittyy rehtorin hyväksymä ehto, että Ylivieskan toimipisteen toiminnan siirtäminen Kokkolaan selvitetään 2017 mennessä. Päätös on erittäin lyhytnäköinen ja vahva takaisku Oulun eteläisen alueen kehitykselle. Ammattikorkea on tuonut osaavaa henkilöstöä alueemme elinkeinoelämän tarpeisiin ja tutkimus- sekä kehittämistyöhön. Lisäksi se on luonut alueellemme monialaista liiketoimintaa ja yrittäjyyttä. Toimipisteen lopettaminen Ylivieskasta merkitsee myös rakenteellisten muutosten ja palvelujen turvaamiseksi tehdyn työn alasajoa – usko yhteisen alueen kehityksestä laskee. Näivettyykö alue ja hyvin edennyt kasvu taantuu? Vuokra-asunnot tyhjenevät ja nuoriso muuttaa opiskelemaan kauemmas ja aika harva heistä palaa takaisin. Tämäkö on tulevaisuudenkuvamme? Alueemme kaikille ihmisille, yrityksille, kunnille ja erityisesti niille, jotka ovat tehneet sinnikästä työtä ammattikorkean säilymiseksi Ylivieskassa, tämä on isku vasten kasvoja. Mitä varten meidän tulisi yrittää löytää keinoja rakenteellisiin uudistuksiin, kun niiltä viedään pohja ennen kuin edes alkuun on päästy. Aluepolitiikka on mielestämme tällä hetkellä hyvin lyhytnäköistä eikä osaavaa laaja-alaista näkemystä näytä löytyvän maamme päättäjistä. Työn ja oikeudenmukaisuuden tekoja ja edistämistä tämä päätös ei pidä sisällään. Ruotsinkielinen alue ja Kokkola valvoivat alueensa etua. Missä meidän alueemme yksimielinen edunvalvonta on ja oli? Miten alueemme kansanedustajien vaikuttamistyö näkyy asian valmisteluvaiheessa? Emmekö kerta kaikkiaan opi tälläkään kertaa etujamme puolustamaan ja ajoissa estämään tällaiset päätökset! Nimenomaan tällä Centria-päätöksellä alueemme yhtä syömähammasta uhrataan maakuntapolitiikan alttarille. Asiaa ollaan onneksi jo selvittämässä, mutta lopputuloksesta ei ole minkäänlaista tietoa tai varmuutta. Olemme erittäin pettyneitä valtioneuvoston päätökseen ja tähän rehtorin / toimitusjohtajan hyväksymään keskittämisesitykseen. Nyt emme saa jäädä tuleen makaamaan, vaan on käärittävä hihat ja yhteistuumin korjattava uhkaava tilanne.

Auli Mustikkamaa                                                          Eero Kippola
Ylivieskan Sosialidemokraatit, puheenjohtaja         SDP valtuustoryhmän puh.joht.